lördag, november 12, 2011

Hurven& Gnällig, böcker&filmer

Jag sitter i den fina fådda alpackatröjan jag fått av Cara, och konstaterar att det varit en lång vecka... eller också är jag bara trött, och kanske på väg att bli sjuk. Känner mig hurven och lite snar till gnällighet, har tagit två centiliter Grappa och skall snart få middag. Hursom, veckan har också varit trevlig, och dramatisk om vart annat; stor läkarundersökning i Nice i efterdyningarna efter den hemska stormen och översvämningarna, trevlig "dinner& movie" TVÅ gånger! En gång var maten lysande, och filmen sög på flera sätt, andra gången var maten lite "hmm...", men den inledande guacamolen och inspirerat samtal gjorde att maten glömdes, och vi kunde skratta bort Fred Astaire och Audrey Hepburn. Filmen som sög var "The Help" som jag ju redan läst. Boken hade ialla fall något att komma med, men filmen...Oh malheur! som vi säger här... Hollywood har både plus och minus, och detta var nog närmare neutralt än plus.
Ja, och bokklubben kom ju igång igen, efter schismer och diverse pinsamheter. Det skall nog bli bättre nu, med lite regler att följa, och färre medlemmar. Martin får vara kvar, eftersom vi andra inte känner ett behov av en "kvinnogrupp", och var och en har ansvar för ett möte med en självvald bok att leda diskussionen om. Vidare väljer vi bara böcker som ingen läst tidigare, och de skall vara högst ett år gamla.
                                                                               *
Här blev det paus, och nu är det lördag, och jag är fortfarande grinig och hängig, men har varit på "la pharmacie" och fått hjälp och köpt Propolis mm. Man hoppas....!
Hursom, vidare om bokkklubben; Bok nr 1 blir Martin's val; den nys Julian Barnes "The Sense of an Ending", mitt val följer hack i häl, och vi skall jämföra de två; Eugenides "The Marriage Plot". Rapport kommer att följa efter detta, och då kanske jag också dragit mig till minnes de två nästa böckerna.

Jag kan lika gärna spinna vidare på boktemat, och rekommendera den fantastiska novellsamlingen "Båten" av Le Nam (eller var det på andra hållet?). Jag säger titt som tätt att jag a) inte läser novellsamlingar, och b) att jag hatar de som pesten... Tja man får ju lov att ändra sig. Historierna i Båten är suveräna, och väldigt skiftande; väst, öst, man kvinna, gammal och ung. Allt finns, och allt är väldigt väl berättat. Jag läste den svenska översättningen, och får nog beställa det engelska originalet, att ha hemma alltid. LÄS!

Nedan finns diverse länkar att klicka på. Varför de knappt syns är anybody's guess...

Vad mer? Tja, det verkar som jag är mycket för det skrivna ordet just nu, och även film som ju är en utmärkt form av verklighetsflykt; billigare än droger, och med färre sideffekter. I veckans recsensioner från NYT står att läsa om en ny film av Alexander Payne, som ju tidigare gjort riktigt hyggliga filmer. Jag hoppas på åtminstone en visning här i Vence. På samma tema (film) kan nämnas att vi här i lilla staden även i år skall ha ett "Rencontre Culture et Cinéma". De flesta filmer intresserar mig föga. Inte heller de eviga diskussionerna före och efter varje visning, samt möte med filmskapare, eller dito wannabes. Men, jag skall försöka hinna gå och se Gus van Sant's senaste; Restless.
Dagen efter min födelsedag har jag film och mat-kväll hemma hos mig för de två väninnorna. Vi är inte så "highbrow" som vi kallar oss, men har trevligt, och jag tror att jag, eftersom det vid det laget varit både julbazar hos Svenska Kyrkan (vi skall gå alla tre) och första advent, skall bjuda på Bergman's Fanny och Alexander. En film jag knappt minns, och som sagda väninnor kanske kan uppskatta. Vi får se om jag kan hitta en textad version. Jag har ingen plan B ännu... vad visar man en 67-åring, och en 35-åring?? Och vad skall vi äta!? Well, det ger väl sig.

Efter att ha blivit omhändertagen på apoteket tog jag en sväng förbi bibblan där jag hjälper till med jämna mellanrum. Tanken var att ha något att läsa om jag nu dukar under för en influensa eller förkylning. Det var svårt att välja, men jag kom hem med en ganska ny bok (tror jag); Jean Kwok's "Girl in Translation", och en bok av Colm Tóibín; "The Master", som tydligen skall handla om Henry James.

Nej, nu får det vara slut för denna gång. Jag har just hittat en artikel om en ny bok av Audrey Niffenegger ( The Queen of Wierd!) som jag dessutom råkat rekommendera på FB utan att ens ha läst den....

2 kommentarer:

Inkling sa...

Jistanes vad trevligt med att långt och nytt inlägg från dig, vännen! Di kommer så sällan att jag ofta missar dem med några dagar... Sorry.
Kul att läsa om att bokklubben överlevde utan sexistiska fruntimmer. Det är väl bara trevligare med alla kategorier folk - också män? Eller?
Bio i all ära, men det finns så mycket kassa filmer och i den här lilla hålan går ju bara typ Cars femtioelva och action och dumkomedier med Sarah Jessica Parker. Ingen Jane Eyre så långt ögat når. Eller är jag highbrow nu? Den dyker väl upp som pensionärsbio så småningom...(kl 1tt på eftermiddan vilket suits me fine!).
Niffenegger. Ska prova. Och Eugenides. Of course.

Mrs Calloway sa...

Äntligen ett inlägg!
Gnäll gärna och grumsa, men skriv!!!

En ny Niffenegger? Vad heter den?

Niceville - omöjlig. Försökte läsa.
Försökte läsa Nesser, Himmel över London också. Omöjligt.