lördag, februari 05, 2011

Igen!

Konstigt nog är det lördag igen. Skall jag aldrig få tid ngon annan dag tro? Eller rättare sagt ta mig tid, för det är ju alltid, eller oftast just det det handlar om. Att knipa åt sig lite av sin egen tid till att göra något man själv vill. Inte bara måste, eller för att någon annan....

Nåja, här är jag, med massor av ackumulerade tankar innanför pannbenet, men ack så lite tid NU! Soppan puttrar på spisen; madrascurry-kryddad morots och purjosoppa. Ja det är rester och ett eget påhitt, men det blir nog gott. Faktiskt blir det nästan alltid gott när jag lagar mat! Nej jag skryter inte, utan är mer förundrad över hur himla enkelt det är med matlagning. Detta från en kvinna som får spader flera gånger i veckan för att det är så många mål att hitta på.... Vidare om kök; vi har bytt ut vår arbets-skiva idag, under skrik och tandagnisslan, och många eder. Varje gång tänker jag "aldrig mer sånt här!", men man glömmer ju tack och lov, och tar i med nya tag igen, en annan gång. Det KOMMER att bli fint, så snart di små detaljerna kommit på plats igen, men ibland undrar man ju om det är värt besväret. Nu skall jag smaka min soppa, och återkommer senare. Bon appetit!
Senare samma helg... Nu är det söndag och efter lunch. Förmiddagen har tillbrongats på bio i Nice där jag med en väninna såg Colin Firth i "The Kings Speech". Detta , märk väl, istället för att spankulera i solen på Promenade des Anglais! Det var värt det dock för den var precis så bra som jag visste att den skulle vara. Till och med Helena Bonham Carter, som ibland i mitt tycke kan ta lite väl mycket plats, var "a study of understatement". ALLT var bra, miljö, färger, musik...att se, och se igen! Efter filmen tog vi en sväng in på butiken som hör Musee Massena till. Jag älskarmuseibutiker! Där finns alltid vackra ting, ofta till facila priser. I denna butiken fann jag en liten "cadeau" till väninnan som fyller år inom en inte alltför avlägsen framtid.
Sammanfattning från gårdagen har jag i form av en rejäl blodblåsa på höger pekfinger... Nu skall jag snart slipa av första lagret hårdvaxolja, lägga på ett till och sedan gå ut i SOLEN. Jag känner att det får bli bloggande lite senare, nu vill jag vara mer fysiskt aktiv!
Oljandet tog tid, och inte blev det som vi tänkt heller. Konstigt med tanke på att vi gjort detsamma tidigare i stugan i somras. Kanske får man tänka sig att slipa om, och bara olja. Kanske med en kulör i.....SUCK! Vad mer? Jo, jag försöker översätta en rapport från första operationen jag genomgick i mars. (Genomgick? Really??) Hur som. Det är fullkomloigt omöjligt att använda en online-translator, jag vet för jag har verkligen försökt. Resultatet blir minst sagt märkligt ( jag kör franska-engelska), och att översätta tillbaka igen ger helt galna meningar. Tricket blir nog att använda det man får, och sedan med sunt förnuft försöka få det till något som går att läsa och förstå. Måste livet vara i motlut fullt så här ofta? Jag bara undrar...
Annat jag undrar över varför jag verkar vara den enda som älskar böcker, och att läsa dem, aldrig kan uttrycka mig intelligent och upplysande om böcker jag läst? Många är bloggarna jag besöker, och de är alla fulla av väl genomtänkta rapporter. Jag tycker det är beundransvärt, och undrar om det är för att det är så längesedan jag gick i skolan. Eller är det för att man måste träna sig hela tiden? Föra intelligenta samtal kanske dagligen? I vilket fall som helst gillar jag att läsa, och rekommenderar gärna böcker på basisen att jag gillar dem. Antar att det får räcka.
Snart är det en ny vecka. Hoppas koltrasten fortsätter att sjunga, och att det blir ännu lite varmare. Idag såg jag en stor skalbagge!

4 kommentarer:

Inkling sa...

Ah, there you are, Fawlty!
Det är lätt att laga mat för den som har "det"! Vissa kan ju aldrig göra god mat, (stackarna) (och stackars anhöriga) hur de än försöker... Men har man känsla för det är det ju roligt och man kan liksom inte riktigt göra fel. Din mat är alltid supergod, om du så bara ska koka pasta!
Kämpigt med bänkskiveprojektet... Men så skönt det är när något sådant är klart! Jag ska ju själv följa ditt råd och såga av bänkbiten intill spisen, flytta spisen närmare bänken och sätta en lite hylla vid andra sidan istället... Jaja, du minns nog inte, men du får se i sommar! Hoppas jag...
Men du, bokbloggar... Tycker du att det finns så många bra? Jag tycker de flesta är røvkedeliga (som dansken säger)... Men övning ger färdighet! Så om du vill skriva om böcker är det bara att börja.
Mille baci, cara!!

Danette sa...

Jag minns inte ditt köksprojekt, men hopas kunna följa det på bloggen (med foton!). Det skall bli spännande!
Tja bokbloggarna får mig att känna mig illiterat och ouppmärksam; jag tänker tydligen inte alls, utan bara läser och läser. MEN jag gillar det, så det får duga så länge.

Inkling sa...

Mitt köksbänksprojekt inbegriper sticksågsanvändande så jag är en liten aning orolig över att det ska bli snett och jävligt... Och sedan måste jag ju naturligtvis snygga till bakom spisen/ugnen när jag drar fram och flyttar den, så det är ett projekt som kan ta lite tid och inte så lite energi (och svordomar...)
Huvudsaken med att läsa är väl att bara läsa och sjunka in i böckerna. Skitsamma ifall man analyserar och tänker så mycket. Läs med hjärtat och inte hjärnan! Man läser ju för sin egen skull... Jag brukar ju bara skriva att något är bra om det är bra. Men är di dåliga kan jag skriva betydligt mer...

Danette sa...

Varning för sticksåg! Kanske har vi köpt för billiga, men det blir ALLTID snett...sååå j-ä jobbigt! Om du vill så hjälps vi åt i sommar. Jag har ju en sticksåg (sned!)....
Jag har bestämt mig för att sluta våndas över böcker och tyckandet därom. Jag läser vad andra skriver, både böcker och kommentarer...Basta!