söndag, februari 27, 2011

Snabbt och oredigerat

Viserligen har jag inte tid, men ändå. Visserligen har jag inte läst färdigt den ännu, Small Change av Elisabeth Hay som jag tjatat om, men ändå. Den är våldsamt bra, åtminstone för mig som ju just diskuterat Márais' Embers, och där utgjutigt mig över hur fint han illustrerar den ensamma människans vindlande tankar. helst en mäniska utan feedback. Elisabeths "Bethie" har förvisso feedback, men jag blir ändå tagen av hur hon genom tillbakablickar lyckas vara ärlig, äntligen. Hur hon lyckas med att se på sina tillkortakommanden utan att gräva ned sig. Jodå, hon skriver ju en bok om det hela så visst grävs det, men ändå på ett konstruktivt sätt. Hon får mig att titta på mina tidigare handlingar ur helt nya vinklar, vilket är både spännande, och i vissa fall smärtsamt. Jag skulle önska att mina väninnor läste den, att vi hade en bokklubb, för jag är så himla nyfiken på om vi skulle känna igen varandra i alla dessa olika konstellationer av vänskap. Men, kanske är det lugnast att läsa själv.
Be careful what you wish for...
Alice Munro har kommit i skymundan, men snart är jag igenom Small Change, och då är det dags för Alice igen. Jag kan inte fatta at jag ogillat novellsamlingar. Är det åldern som gör mig öppen nu, eller vad? Nåväl, jag har bloggar att besöka, mail att skriva, och FB att beta av.
Fortsättning följer så småningom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser gärna Elisabeth Hay så vi kan diskutera i sommar! Den låter väldigt intressant. Det där att tänka igenom sina gärningar utan att gräva ner sig... svårt. Man ångrar ju alltid, analyserar, varför, varför, om bara... osv.

//Country Girl

Danette sa...

Eller hur! Nätterna är ju knappt långa nog för att inrymma all vånda! Mycket av vad "Bethie" kommer fram till är farligt nära mig själv! Oj oj, och Hu! Let's discuss! fast det går säkert lika bra med selleri...

Country Girl sa...

Ha ha! Selleri it is...

Mrs Calloway sa...

Hej Danette! Nu är jag här!
Noveller är jättebra. När de är bra. En dålig novell är sämre än en dålig roman på något sätt.
Och lyrik är jättebra när man är på det humöret.
Koncentrerat liv, helt enkelt.

MOODS hittar jag inte...

Danette sa...

Hej Evy, välkommen! Koncentrerat liv....precis! Lyriken har jag ju inte riktigt kommit mig för ännu, med det finns ju tid.
Just nu hittar jag knappt MOODS själv eftersom ju datorn just kraschat för mig. Låt mig se...
http://varochnar.blogspot.com/...Voila!