söndag, maj 15, 2011

Nedräkning

Tiden tuffar på som ett tåg på väg från perrongen, och jag skumpar stånkade jämsmed, dömd att missa sista vagnen. Ja, så känns det, men det brukar bli ett bättre slut; tåget glider ut från stationen i Alesandria, vi trycker korken ur skumpan.... men jag är ju inte riktigt där ännu, tyvärr! Just nu är livet en röra, och jag är så glad att jag sagt ja till att sova tio nätter hos min kära lilla Maguy (Marguerite) som sällskap när ordinarie sällskapsdam är i Rumänien. Maguy är syster/svägerska till min franska familj, och jag har arbetat hos henne tdigare. Hon är nittio nu, och en ständig källa till visdom och glädje. Efter de hårda törnar hon fått, och den uppväxt hon haft, så är jag för evigt vördnadsfull... hon har en livsglädje och pragmatism som jag säkerligen aldrig kommer att ens tangera. En sann källa till inspiration.
Annars rullar det på ganska bra (tåg-allusionen igen!) och även om jag ibland hänger mig åt vridna händer och ett allmännt ock ock OCK, så kommer allt att sluta fint. Avresan är den fjärde, och det är fortfarande långt dit. Danska huset är i stort sett iordning efter golf, och vänninor i trädgården. Dansk lägehet som vaktas skall åtgärdas i veckan, som även beskö hos ortoped (AJ! mina hälar!!) och många fler besök för ansiktsmassage. En facial skll även hinnas med, samt givetvis en "once over" på benen, bikinilinjen, armhålorna. i sista stund (what else?) skall även läkare besökas, kanske gynekolog (BORING!) samt div. affärer för inköp av franska nödvändigheter till mig, samt de nära och kära; sprit, tvålar, skrubbutrustning och allt annat som dyker upp i sista minuten. kom just ihåg presentkortet på Sephora... parfym? Mineralpuder?... A girls work's never done!
Men, jag har böcker fråm bibblan, och som sagt tio kvällar/nätter i lugn och ro...BLISS! dessvärre har jag nog ingen nätanslutning, men jag lär ju vara hemma någon gång varje dag, så fortsättning följer.

3 kommentarer:

Country Girl sa...

Det låter som en riktigt rar liten dam av det gamla stuket! Hoppas du får det trevligt - och bra betalt...Det är bra att ha någon äldre klok människa i sin närhet om man nu inte har sina föräldrar( mor- farföräldrar kvar (eller om de inte råkar vara så särskilt kloka...)) Det behöver man.
Och oroa dig inte, ni ska nog hinna med allt innan ni åker och öppnar den där champagnen. Det brukar ni ju göra! Sprit och tvål - jag känner mig träffad...
Och cara mia, jag älskar dina stavfel och missar på tangentbordet och inte minst att du struntar i att korrekturläsa innan du publicerar. It's so you (professor Kalkyl)!!!
Baci en masse

Danette sa...

He he! jag läste just vad jag skrivit och inser att jag kanske får lägga någon minut på korret med jämna mellanrum. Å andra sidan har jag inte många som läser, kanske har ni vant er? Det vore himla synd beröva er en sådan glädjekälla...
Lilla damen skall jag berätta mera om vid tillfälle. Nu mot nya äventyr!
Eder Kalkyl (prof.)

Mrs Calloway sa...

Strunta du i korrekturläsningen, Danette! Skriv lite mer istället! Gör listor, vetja, och pricka av.
Det är lugnande. Man tänker efter och får med allt och så känns det så bra att stryka det ena efter det andra.